... Skip to main content

I en fullsatt sal hos Geelmuyden Kiese sitter reklamefolk og PR-rådgivere. Anledningen er kommunikasjonsfestivalen Tusen og én bergtatt. Kontrasten mellom det pent kledde publikummet og guttene på scenen er påfallende.  Vi som tilhørere er omtrent dobbelt så gamle og tror vi kan et og annet om reklame, men sitter likevel som mønsterelever på skolebenken med spissede ører og blyanter. For disse gutta har oppnådd noe mange kommersielle aktører drømmer om. På relativt kort tid har de blitt YouTube-kjendiser med stjernestatus – rett og slett på tull og moro fra gutterommet.  Ikke alt kan kjøpes for reklamepenger.

Dersom du ikke vet hvem Prebz og Dennis er, har du sannsynligvis passert 30 og har ikke barn mellom 10-20 år i huset. Kort fortalt er dette historien om to vanlige tjueåringer som har tjent seg rike på å drive med det de liker best – å spille dataspill og le seg tullete i videoklipp. Gutta er befriende lite selvhøytidelige og latteren er smittende. Faktisk så smittende at de nå har over 100.000 følgere på YouTube og videoene har blitt vist over 28 millioner ganger.

 

Her er noen nyttige tips vi plukket opp fra seansen:

 

Vær tro mot konseptet ditt

Unngå sell-out. Forsøk på snikreklame blir fort avslørt og er lite populært. Gutta har fått mange tilbud om sponsing, men velger bevisst ut ifra hva som passer stilen og konseptet. Skal de i det hele tatt vurdere reklameoppdrag, setter de som kriterie at de beholder regien og kunstnerisk frihet.

Kom raskt til poenget og vær spontan

Dagens unge har et kort oppmerksomhetsspenn. Blir det for kjedelig, forsvinner YouTube-seerne. Prebz og Dennis bruker mye tid på gode thumbnailbilder og titler. De produserer videoer på løpende bånd og legger ut flere klipp i uka. De fleste av filmene har lite regi, men legger arbeid i å klippe ned opptakene til korte sekvenser. Total lengde varierer mellom 5-30 min.

By på deg selv

Mye av nøkkelen ligger i å være personlig, uten å bli for privat. Prebz og Dennis svarer på innlegg fra fansen fortløpende og bruker Snapchat hyppig. Det visker ut den tradisjonelle avstanden mellom idol og fan, og gir fansen en følelse av å kjenne gutta personlig.

 

Her kan du se Geelmuynden Kieses filmsnutt fra 1001 Bergtatt hvor også Akrobat Designkontor har sneket seg med:

 

Prebz og Dennis i velkjent stil:

Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.