Markedsføring på Facebook og Instagram

Det er vanskelig å komme utenom Facebook og Instagram som viktige kanaler for markedsføring i dag. Utfordringen er å skape en aktiv og engasjert base med følgere som er relevant for det du selger, og som er villige til å dele ditt innhold med sitt nettverk.

Det skilles ofte mellom organisk og betalt rekkevidde på sosiale medier, og det beste er helt klart å skape en god miks av disse to.

Organisk spredning er rett og slett når du får trofaste følgere til å dele dine innlegg på sine kontoer. For å få til dette må du skape et innhold som engasjerer, helst uten å mase om lik og del. Her kan du være personlig, by på glimt inn i daglig drift og vise fram både kunder og ansatte. Husk bare på å lese over skrivefeil og få godkjenning av de som blir avbildet.

Betalt spredning er kampanjer og annonser utarbeidet for å øke salg eller interesse, og du må putte på annonsekroner for å få spredning. Da kan du velge nedslagsfelt og spisse budskapet etter ønsket publikum.

Drømmesituasjonen oppstår når du har en gjeng med lojale kunder som deler innholdet ditt og på den måter sprer ditt glade budskap til nye kunder via sitt nettverk. Det kan synes som en lang og strevsom vei å komme dit og med mindre du har ansatt noen til å drive med markedsføring på sosiale medier, kan det være til stor hjelp å få et byrå til å utarbeide en strategi og innhold for både organisk og betalt rekkevidde.