Logo og profil

En god logo og en tydelig visuell profil bygger en sterk merkevare.

Logoen din er ofte kundenes første møte med bedriften og det viktigste visuelle elementet når du skal bygge en merkevare. En logo skal være lett å huske, ha egenart og karakter samtidig som den skal være lett å gjengi på mange ulike flater, digitalt og på trykk. Logoens formspråk og typografien i navnetrekket gir signaler om bedriftens verdier og kultur. Er du fremtidsrettet og vågal eller tradisjonell og trygg? Logoens utforming bør være nøye avstemt mot hvilket etterlatt inntrykk du ønsker å gi kundene dine.

Se prosjekter hvor vi har laget logo og visuell profil >

Profilmanual / Brand guidelines

En profilmanual er et dokument med et sett regler for hvordan selskapets logo og visuelle profil skal gjengis i ulike medier og sammenhenger for å skape et konsistent uttrykk. For mindre bedrifter hvor det er færre personer som håndterer markedsføringen, kan det ofte være nok med et enklere dokument som tar for seg de mest grunnleggende elementene.

Typisk vil en profilmanual inneholde følgende elementer:

Logo med retningslinjer

Ulike gjengivelser av logoen som farget, sort-hvitt eller negativ versjon. Plassering av logo i forhold til andre elementer. Filformater tilpasset trykk og digital bruk.

Fargepalett

Farger skaper følelser og er et sterkt signal om identitet. Tenk bare på hvordan farger utnyttes i naturen. Farger bør brukes bevisst og stemme overens med ønske om etterlatt inntrykk.

Typografi

Det finnes like mange fonter som det finnes grafiske designere – ikke alle er like gode! Lesbarhet må ofte veies mot egenart.

Bildemanér og eksempler

Typisk vil en profilmanual også inneholde eksempler på hvilke type bilder som skal benyttes, gjerne i en bestemt stil.

Maler for ulike trykksaker

Maler for merkantile trykksaker som brevark, visittkort og konvolutter samt eksempler på brosjyreforsider eller presentasjoner.

Ta en titt på noen av logoene vi har laget:

Trenger du hjelp med logo?

Trenger du en splitter ny logo til et nystartet firma, eller kanskje er det på tide med en oppfriskning av den gamle? Ta gjerne et uforpliktene møte med oss for å høre hva vi kan gjøre for deg.

Aina Omholt Øvre

Konsulent/prosjektleder

Telefon: 95 21 18 71

Margrethe Hagen

AD/Grafisk designer

Telefon: 99 70 81 72