Navngiving av merkevarer
Navnet skjemmer ingen, har du kanskje hørt. Det stemmer ikke når det gjelder firmanavn og navnsetting av f.eks. boligprosjekter. Å komme opp med et godt firmanavn er vanskelig. Vi hjelper deg med prosessen.
Hvordan velge rett navn til bedriften?
Et godt firmanavn skal være lett å huske, være relevant, ha egenart og karakter. Det ligger mange følelser og assosiasjoner knyttet til navn, disse kan variere fra person til person, men det viktigste er at navnet stemmer i forhold til det du ønsker å kommunisere og gir gjenklang hos målgruppen. Grundige undersøkelser på forhånd med tanke på historisk forankring og muligheten for forveksling med konkurrerende merkevarer, er viktig å gjennomføre. I tillegg bør det sjekkes hvilke domenenavn som er tilgjengelige.
Brønnøysundregistrene har en fin oversikt over regler som gjelder for firmanavn.
Slik jobber vi med navngivning
- Brief fra kunde. Vi setter oss grundig inn i bedriften din og de tjenestene du tilbyr gjennom ett eller flere kundemøter.
- Bakgrunn og kontekst. Vi undersøker eventuell historikk og gjør en vurdering av konkurrerende selskaper innen samme bransje.
- Brainstorming av ulike navn som vi vurderer etter originalitet og relevans.
- Utvelgelse. Vi siler ut et knippe alternativer som blir presentert for kunde, gjerne skissert med logo og visuell retning.