Navngiving av merkevarer

Navnet skjemmer ingen, har du kanskje hørt. Det stemmer ikke når det gjelder firmanavn og navnsetting av f.eks. boligprosjekter. Å komme opp med et godt firmanavn er vanskelig. Vi hjelper deg med prosessen.

 

Hvordan velge rett navn til bedriften?

Et godt firmanavn skal være lett å huske, være relevant, ha egenart og karakter. Det ligger mange følelser og assosiasjoner knyttet til navn, disse kan variere fra person til person, men det viktigste er at navnet stemmer i forhold til det du ønsker å kommunisere og gir gjenklang hos målgruppen. Grundige undersøkelser på forhånd med tanke på historisk forankring og muligheten for forveksling med konkurrerende merkevarer, er viktig å gjennomføre. I tillegg bør det sjekkes hvilke domenenavn som er tilgjengelige.

Brønnøysundregistrene har en fin oversikt over regler som gjelder for firmanavn.

 

Slik jobber vi med navngivning

  1. Brief fra kunde. Vi setter oss grundig inn i bedriften din og de tjenestene du tilbyr gjennom ett eller flere kundemøter.
  2. Bakgrunn og kontekst. Vi undersøker eventuell historikk og gjør en vurdering av konkurrerende selskaper innen samme bransje.
  3. Brainstorming av ulike navn som vi vurderer etter originalitet og relevans.
  4. Utvelgelse. Vi siler ut et knippe alternativer som blir presentert for kunde, gjerne skissert med logo og visuell retning.

Trenger du hjelp med navngivning?

Ta kontakt med oss for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg.

Ta kontakt med oss