Pimp my Google My Business - Akrobat

Ofte har jeg blitt overrasket over at bedrifter ikke har gjort nødvendige oppdateringer og fylt ut nødvendig informasjon om bedriften sin på Google Min Bedrift. Her ligger det en ofte oversett mulighet til økt lokal synlighet på Google Søk og Google Maps.

Hvorfor er Google My Business viktig?

Ved å ha en oppføring i Google min bedrift/Google My Business  gjør du det enklere for kundene dine å oppdage produktene eller tjenestene du tilbyr. De får rett kontaktinfo og beliggenhet i tillegg til kundeanmeldelser. Oppføringen er gratis og med googles egen app på telefonen din er det ingen sak å holde denne oppdatert.

Mange bruker tid og penger på synlighet i sosiale medier og betalte annonser på Google. Google Min Bedrift blir ofte oversett og jeg tenker at om bedriftene hadde vært klar over hvor mye oppføringen har å si for synligheten din på Google, hadde flere brukt disse enkle grepene for å gjøre det lille ekstra. Her er det mye å hente på en time eller to med arbeid.

Google Min Bedrift er av mange ansett som den viktigste enkeltfaktoren for lokal SEO. Her er det mye å hente, spesielt for bedrifter som er avhengig av lokale kunder.

Står bedriftsoppføringen din med mangelfull informasjon, dårlige eller ingen anmeldelser? Eller mangler det rett og slett en bedriftsoppføring? Da har du en jobb å gjøre!

 

Hva er Google My Business / Google Min bedrift?

Google Min Bedrift-oppføringer er det som dukker opp når du gjør et lokalt søk.  F.eks. «Rørlegger Hamar» eller «Reklamebyrå Drammen». Oppføringene dukker opp med et tilhørende kart og rangeres etter relevans, lokasjon og pr. For nye kunder er dette en vanlig inngangsport; et søk på Google etter det vi trenger, helst der vi bor.

 

Hvordan komme i gang?

Sjekk om bedriften din har en Google My Business oppføring allerede. Har du ikke tilgang til denne må du Claim your business og deretter verifisere at du er eier av bedriften. Dette gjøres ved at Google sender et fysisk postkort til adressen du har oppgitt. I noen tilfeller på telefon eller epost.

 

Er du usikker på om bedriften din er verifisert?

Google har laget dette verktøyet som du kan benytte:

https://support.google.com/business/workflow/9289460

 

Fyll ut all informasjon om bedriften din

Vær nøye med å fylle ut all informasjon om bedriften din slik som firmaadresse, telefonnummer, nettadresse og informasjon om produkter og tjenester du tilbyr.

Når du legger til denne informasjonen, vær nøye med å skrive firmanavn, adresse og telefon på eksakt samme måte som bedriften din benytter andre steder på nettet.

Dette gir god NAP-consitency (NAP = name, address, phone) som igjen påvirker søkemotorresultatene.

Fyll inn oppdaterte åpningstider. Stengt på 17. mai? Husk også å oppdatere åpningstidene for spesielle merkedager.

 

Velg riktig hovedkategori og underkategorier

Velg hovedkategori der du vil at bedriftsoppføringen skal vises. Her må du velge en blant flere forhåndsdefinerte kategorier, velg den som dekker virksomheten din best og som du antar at flest kunder søker etter. Du kan legge til flere underkategorier og bruk gjerne litt tid og kreativitet på å finne andre samsvarende kategorier. Finner du ikke riktig kategori på norsk, prøv å søke etter betegnelsen på engelsk.

Et godt tips er å se på konkurrentenes oppføringer for å finne alternative underkategorier.

Pro tips: Det er mulig å finne ut hvilke alternative kategorioppføringer konkurrenten din har valgt ved grave litt i koden i Googles kartvisning.  For de som ikke lar seg skremme av litt kode, finnes det en nyttig artikkel her: https://daltonluka.com/blog/how-to-find-competitor-gmb-categories

 

Last opp logo og legg til bilder

Legg til lett gjenkjennelig logo. Benytt gjerne samme logo som du bruker på bedriftens nettside og sosiale medier for størst mulig gjenkjennelse. Vår erfaring er at logo uten pay-off eller straplines fungerer best. Deretter laster du opp bilder av lokalet, både utvendig og innvendig. Det hjelper kundene med å finne frem til deg. Du kan gjerne legge til flere relevante bilder, som bilder av ansatte og eventuelle produkter du tilbyr, med jevne mellomrom. Vår erfaring er at dette gir bedriftsoppføringen et lite dytt oppover i søkeresultatet.

Fra sjappe til slott? Bruker du litt tid på oppføringen din, kan dette være god butikk, bokstavelig talt.

Skaff deg gode anmeldelser

Passer du på å få noen gode anmeldelser ved jevne mellomrom er det et signal til Google om at bedriften din er populær og aktiv.

Kontakt de kundene du har et godt forhold til be dem skrive en liten anmeldelse av bedriften din. Linken til å skrive anmeldelse finner du på administrasjonspanelet til Google Min Bedrift. Denne kan du kopiere og sende f.eks. på epost til utvalgte kunder.

Svar på alle anmeldelser, gode som dårlige!

Har du fått en dårlig anmeldelse er det selvfølgelig litt kipt, men ingenting er verre enn å la den stå ubesvart. Alle som driver en bedrift vil før eller senere møte kritikk, berettiget eller ikke. Ta kritikken til følge og vis at du tar kunden på alvor ved å forsøke å imøtegå kunden i svaret ditt.

Fjerne dårlige anmeldelser?
Dersom anmeldelsen er helt usaklig, kan du rapportere brukeren til Google, men dette kan være en lang og tung vei å gå og det er slettes ikke sikkert du kommer noen vei. Sørg heller for å balansere inntrykket med flere gode anmeldelser og ryddige svar.

Til slutt

En oppdatert oppføring på Google Min Bedrift er viktig, ikke bare for at kundene skal finne rett kontaktinformasjon og åpningstider til til bedriften din, men en oppdatert profil gir også Google et signal om at bedriften din er operativ og seriøs, noe som har en direkte innvirkning på hvor du havner i søkeresultatene.  Kort sagt, er det lett å få gevinst på innsatsen du legger inn i noen raske oppdateringer.

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om Google Min Bedrift eller synlighet i søkemotorene.

 

 

Margrethe Hagen

Om Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.