... Skip to main content

Instagram har hatt en enorm vekst seneste årene og har vokst fra å være et medium oversvømt av feriebilder til å bli det nest mest engasjerende mediet etter Facebook.

Instagram er først og fremst et medium for bildedeling så vær nøye med kvaliteten på bildene du legger ut. Det kan være lurt å følge en visuell tråd slik at brukerene kjenner igjen innleggene fra deg. Det blir også penere og mindre rotete ut hvis det er en viss sammenheng mellom bildene i feeden din.

 

Hva skiller en privat Instagram-konto fra en bedriftskonto?

Har du allerede en privat Instagram-profil er det ingen grunn til å la være å oppgradere den til en bedriftskonto. En bedriftskonto har alle de samme funksjonene som en privat konto, men i tillegg får du tilgang til statistikk, utvidede kontaktmuligheter og kan kjøre annonser. Det er ingen krav om at du har et faktisk firma registrert for å sette opp en bedriftskonto.

 

Instagram bedriftsprofil, steg for steg

1. Last ned og åpne Instagram-appen hvis du ikke allerede har denne på telefonen din. For Iphone-brukere: App Store , Android: Google Play eller Windows Phone: Windows Phone Store

2. Trykk på Registrer deg, oppgi e-postadressen din og trykk på Neste, eller Logg inn med Facebook for å registrere deg med Facebook-kontoen din.

3. Når kontoen din er opprettet, klikk på menyen i høyre hjørne, velg innstillinger, og deretter konto.

 

4. Klikk på Bytt til profesjonell konto nederst på siden

 

5. Velg mellom skaper eller bedrift

Dette valget er nytt i Instagram. Skaper-kontoen er ment for bloggere og influencere med blant annet mulighet for å skjule kontaktinformasjon som telefon og e-post. En Skaper-konto har i tillegg daglige oppdateringer på publikumsvekst mens bedriftskontoen må nøye seg med ukentlige oppdateringer foreløpig.

 

6. Alt klart!  Last opp bilde, legg til relevante nøkkelord og du kan publisere ditt første innlegg.

Trenger du hjelp med Instagram? Ta kontakt med oss

Instagram fakta:

Instagram har over 1. milliard brukere pr.  måned, og det mest engasjerte publikummet etter Facebook.

Sammenlignet med Facebook, har Instagram noe yngre brukere.

Kjønnsfordelingen er ganske jevn: 52% kvinner mot 48% menn.

83% av brukerne sier at de oppdager nye varer og tjenester på Instagram

Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.