... Skip to main content

AMP er et Open Source-prosjekt satt i gang av Google og Twitter og er i ferd med å sette en ny standard for nettsider. Amp står for Accelerated Mobile Pages er, som navnet antyder, laget spesielt for lynrask levering på mobil.

AMP kan sees som er en slankere utgave din vanlige nettside hvor en del kode og fancy duppeditter er fjernet av hensyn til hastighet og brukervennlighet. I stedet for at siden lastes fra din egen server, lagrer Google nettsiden din i en såkalt cache og kan derfor levere den nesten umiddelbart til brukeren. Høres fint ut, ikke sant? Vel, noen ulemper er det, men der kommer vi tilbake til.

 

Fordeler med AMP

Det er to hovedgrunner for å benytte seg av AMP: Økt brukervennlighet i form av raskere nedlastningstid på mobil og bedre mobil ranking på Googles søkeresultater.

  • Hastighet
  • Mindre belastning på din egen webserver dersom du har mye trafikk
  • Google ranking. Google favoriserer AMP

 

Hvordan implementere AMP på nettsiden din?

Har du en WordPress-nettside er det flere plugins som kan hjelpe deg med å implementere AMP. Men vær varsom: amp-versjonen vil resultere i en helt ny struktur. Det er fort gjort å få brutte linker og ødelagt navigasjon. Oppdager Google feil i oppsettet, kan det resultere i straffepoeng og dropp i indekseringen. Det er også viktig at AMP-sidene følger samme oppsett som desktop-versjonen med logo, typografi og layout slik at overgangen mellom bedriftens vanlige sider og AMP-sidene blir mest mulig sømløs.

Vår favoritt AMP plugin for øyeblikket er AMP for WP som har et enkelt oppsett og mange tilpasningsmuligheter og den første plugin-en som har en egen AMP sidebygger.  Ikke alle funksjonene fungerer optimalt ennå, men her kommer det stadige oppdateringer og utvidelser. Det er mulig å bruke et av de medfølgende temaene eller du kan lage ditt helt eget.

Her i Akrobat har vi foreløpig kun implementert AMP på blogginnlegg, men vurderer om også øvrige sider kan ha nytte av AMP. På sikt kan en mulighet være å bygge om hele nettsiden til AMP slik at vi har kun en versjon å forholde oss til. 

Slik ser et av våre blogginnlegg ut i Googles resultatliste:

Søkeresultat på Google for AMP blogginlegg.

Søkeresultat på Google for AMP blogginnlegg.

Ikonet med det lille lynet indikerer at siden er en AMP-side: mobilvennlig og lynrask! Med riktige strukturerte data vil også artikkelbildet vises i søkresultatene. 

Leser du denne artikkelen på mobil, er det sannsynligvis AMP versjonen du ser. URLen i adressefeltet vil da enten enten peke til Googles server (fra Google Cache)  eller slutte med ?amp. Alle blogginnleggene våre med amp-innhold tilgjengelig vil ha en tilsvarende struktur.

 

Vanlige utfordringer med AMP

Selvfølgelig finnes det også en del utfordringer knyttet til bruk av AMP.

AMP og Google Analytics

Siden AMP-sidene hentes fra Googles server og ikke din egen nettside, vil bruk av AMP kunne påvirke Google Analytics og kunne gi et uriktig negativt bilde av trafikk til nettsiden. Det finnes ulike workarounds rundt denne problematikken for å sy sammen resultatene fra AMP og vanlig nettstedstrafikk. 

 

AMP og responsive nettsider

Med AMP installert er det litt mer å passe på når du skal legge ut nye blogginnlegg. Du må rett og slett lage innhold for BÅDE desktop-versjonen OG AMP-versjonen og gjerne gjøre tilpasninger på begge. En skikkelig nedtur når man først har vent seg til responsive sider. Hele poenget med en responsiv nettside er jo at man har en mal å forholde seg til, som justeres automatisk til skjermstørrelser.

Sørg for å gjøre implementeringen riktig

Siden AMP er forholdsvis nytt, finnes det fortsatt en rekke barnesykdommer knyttet til bruken av AMP. 
Har du allerede AMP på siden din og er er usikker på om det er satt opp riktig? Her finner du et verktøy for å validere AMP-sider:

https://validator.ampproject.org

 

Konklusjon

Amp er foreløpig ganske nytt og en del barnesykdommer finnes fortsatt. Men i en verden hvor rangeringen din på Google kan bety et være eller ikke være for bedriften din, kan AMP være nettopp det lille fortrinnet du trenger. Spesielt nettsider som har en aktiv bedriftsblogg vil være godt egnet for å implementere AMP. Begynner du med AMP nå, står du bedre rustet den dagen AMP (muligens) blir den nye standarden, slik Google gjerne vil. 

 

Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.