Globusfestivalen - nykommer ble megasuksess - Akrobat

Da Drammens første internasjonale mat- og kulturfestival skulle arrangeres, var det slett ikke gitt at festivalen skulle bli en umiddelbar suksess. Var det allerede nok matfestivaler i Drammen? Hadde arrangementet bred nok appell? Var Drammen egentlig moden for dette?

Alle involverte i prosjektet delte den samme visjonen – å skape et arrangement hvor ulike deler av befolkningen, på tvers av etnisitet, alder og tilhørighet, kunne dele felles mat og kulturopplevelser. Ambisjonene var store, midlene begrenset.

Siden Globus er et gratisarrangement uten forhåndssalg av billetter, var det vanskelig å få noen indikasjon på forhånd om vi hadde lykkes med markedsføringen. Mellom 2.000-3.000 besøkende ble ansett som realistisk og noe man kunne se seg godt fornøyd med. Men da dagen kom og festivalen var et faktum, ble alle estimater raskt gjort til skamme. I løpet av få timer ble alt av matbonger revet bort og hele 14.000 retter servert fra de 45 matbodene! I etterkant ble det anslått at i alt  7.500 besøkende hadde vært innom i løpet av dagen, altså nesten tre ganger så mange som vi hadde trodd og håpet på forhånd.

 

Akrobat har vært med fra start til mål

Vi i Akrobat er veldig stolte over å ha vært med i prosjektgruppen til Globusfestivalen og fått muligheten til jobbe tett med svært dyktige og engasjerte folk med høy kompetanse på hvert sitt område. Vi har vært med fra de tidlige innledende rundene hvor Globus gikk fra å være en «fest» til å bli en «festival», til den siste rullen med tekstil var hengt opp i pøsende regnvær kvelden før.

Akrobat har vært ansvarlig for logo og grafisk profil, utviklet nettside og alt av markedsmateriell. Med et lite budsjett ble Facebook valgt til primær markedsføringskanal i samarbeid med Interkultur planlagt og utarbeidet innhold til denne. Akrobat har i tillegg vært dekoransvarlig med overordnet ansvar for utseende på alt fra boder til barduner.

 

Et arrangement med mening

Å se den store folkemengden på Strømsø torg var et rørende syn for alle oss som har arbeidet så hardt for at denne festivalen skulle bli det den ble. Det er selvfølgelig også veldig gledelig at det ble solgt et så stort antall matbonger. Men det beste var likevel å oppleve den gode stemningen og felleskapet – at det ble knyttet bånd mellom mennesker ellers ikke ville møtt hverandre. Som en indisk dame fra en av matbodene uttalte: – jeg har aldri følt meg så integrert i Norge som i dag!

Og det er nettopp dette Globus handler om.

 

Globusfestivalen - nykommer ble megasuksessDagen etter festivalen, så Drammens Tidende slik ut.

Hele artikkelen kan du lese her (pdf):

megasuksess-for-globusfestivalen-dt-26-09-16

Margrethe Hagen

Forfatter Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.

Flere innlegg av Margrethe Hagen

All rights reserved Salient.