Å gjøre eller ikke gjøre på Facebook - Akrobat

Per i dag er godt over 3,5 millioner nordmenn på Facebook, nesten 3 millioner av dem er innom Facebook hver dag.  Tar du med alle brukere på verdensbasis snakker vi et voldsomt nedslagsfelt. Dette gjør Facebook til et av de mest egnede stedene å vise seg fram ved å skape synlighet rundt bedriften og drive målrettet annonsering. Nettopp derfor gjelder det å holde tunga rett i munnen.

 

Bør alle være på Facebook?

For en nystartet bedrift er det å synes noe av det viktigste, skal man nå ut til kunder må de vite at du finnes. Facebook er fantastisk i så måte, det koster ingenting å sette opp en firmakonto og du kan ved hjelp av enkle midler skape en aktiv og innholdsrik profil der du viser fram bedriftens særtrekk og fordeler. Lag en konto, inviter venner og bekjente til å like siden og vipps du er i gang! Likevel er det viktig å gå en runde på hvorfor bedriften skal være på Facebook, hvilke mål du har for firmakontoen og hvordan du skal nå dem. Har du eller noen andre tid til å følge opp?

Å gjøre eller ikke gjøre på Facebook

For noen bedrifter vil det være bedre å ha en statisk nettside med et fast innhold som krever lite vedlikehold framfor en Facebookside som krever jevnlig oppdateringer, kontinuerlig ettersyn og rask responstid dersom noen legger igjen en kommentar eller tar kontakt. En bedriftsprofil der det ikke skjer noe som helst blir fort til dårlig reklame og har man ikke noe å si eller er for opptatt med drift til å svare på innlegg og kommentarer, bør kanskje Facebook vente.

Alle bedrifter har heller ikke behov for den type synlighet som Facebook representerer. Noen har fra start en stabil og lojal kundemasse eller ønsker ikke å bli forbundet med sosiale medier i utgangspunktet. Ergo bør du ta en liten runde på hvorvidt Facebook er rett kanal for din bedrift. Det er nemlig ikke all kommunikasjon som er god kommunikasjon. Hvilket leder oss videre til neste punkt på lista.

 

Innhold

Hva vil du formidle? Du må ha noe å si og du bør ha klart for deg hvem du snakker til slik at budskap og mottaker henger sammen. Når du etablerer en bedriftsprofil bør du ha tenkt gjennom hva du vil formidle og hvem du skal nå.

Du bør ha noen gode bilder (og helst en logo) til profil- og bannerbilde og en kort og konsis tekst om hva du driver med, kontaktinformasjon og lignende. Og helst ha et innlegg eller to klart til publisering. Gjerne noen som sier noe om hva bedriften driver med nå, tidligere suksesshistorier eller aktuelt stoff for nye eller eksisterende kunder.

Det hjelper ikke om du har mange innlegg om de fremstår som uinteressante for dem du ønsker å nå fram til.

Budskapet bør engasjere og skape trafikk til en eventuell nettside eller på annen måte ende i salg, positiv publisitet og fortrinnsvis nå ut til din målgruppe. Du må med andre ord vite hvem du snakker med når du publiserer eller annonserer på Facebook. Det hjelper ikke om du har mange innlegg om de fremstår som uinteressante for dem du ønsker å nå fram til. Her gjelder det å finne sin egen stemme, en ”tone of voice” som beskriver bedriftens identitet. Du må rett og slett lage en strategi på hvordan du ønsker å fremstille bedriften og lage innlegg og annonser som samsvarer med bedriftsprofilen.

Det beste er å finne en god balanse mellom organiske og betalte innlegg, samt kjøre annonsekampanjer med jevne mellomrom. Om du har et godt innhold vil dette skape dialog og engasjement på Facebooksiden din, noe som fortrinnsvis øker både salg og synlighet.

Gjør dette..

1

Profilbilde

Bruk logoen din eller en gjenkjennbar del av logoen som profilbilde
2

Fyll ut hele profilen din

Husk også å fylle ut om-seksjonen!
3

Inviter venner til å like siden din

Be ansatte om å gjøre det samme. Slik får du en liten følgerskare til å starte med. Deretter bør målet være en organisk, naturlig vekst for å få lojale følgere.
4

Skaff deg gode (og reelle) anmeldelser

Inviter kunder til å anmelde bedriften din.
5

By på deg selv

Folk vil gjerne se bak fasaden. Kunsten er å være akkurat passe privat.
6

Svar raskt på kommentarer og spørsmål

Helst innen en time, minimum innen 24 timer.
7

Bruk video

Bruk video for å få oppmerksomhet. Video har høyere reach og når ut til flere brukere.
8

Lag en publiseringskalender

Gjerne for et par måneder frem i tid.
9

Sjekk for skrivefeil!

Skrivefeil er flaut, også på sosiale medier.
10

Driv trafikk til nettsiden din

Publiser linker til nettsiden din. Facebook er fint, men husk at du leker i noen andres hage. En del av målet bør være å lede trafikk til nettsiden din.

…men ikke dette.

1

Produktpushing

Unngå for mye egenreklame og salgsinnlegg
2

Poste for å poste

Ikke sløs bort tiden til følgerene dine med intetsigende og unødvendige publiseringer.
3

Lik og del

Unngå å trygle etter likes og kommentarer.
4

Ikke bruk for mange hashtags

Facebook er ikke instagram
5

For hyppig publisering

Ikke spam følgerne dine med for mange innlegg. Dette er en av de hyppigste grunnene til at folk slutter å følge deg.
6

Falske anmeldelser eller kommentarer

Falske anmeldelser f.eks. fra egne ansatte er fy-fy. Samme gjelder kommentarer. Forsøk på manipulering blir raskt avslørt.
7

Ikke gå for langt i kommentarfeltet

Ikke gå inn i detaljerte diskusjoner med kunder i kommentarfeltet, men inviter til samtale på chat eller e-post.
8

Tenk før du publiserer

Er innlegget først publisert, er det ingen vei tilbake.

Veien videre

Her handler det om jevnlig publisering av gode innlegg. Publiser heller færre innlegg med godt og engasjerende innhold framfor mange innlegg som spriker i alle retninger. Det kan være lurt å lage en publiseringsplan for en god stund, gjerne i form av en halvårsplan, der du har tenkt gjennom hva som kan være aktuelle temaer. Det er lettere å holde aktiviteten jevn om du allerede har bestemt deg for hvor mange innlegg du skal ha fram til sommeren.

For å nå fram til nye kunder kan det være lønnsomt å sette inn penger på både å fremme enkelte innlegg og kjøre annonsekampanjer. Her har Facebook gjort det enkelt for oss ved å lage en rekke verktøy for å kunne selektere ut målgruppe.

Når du er i gang med både innlegg og annonsering er det lurt å sette seg inn i hvordan du faktisk når ut til målgruppa. Facebook har en rekke kartleggingsverktøy der du kan se hvilken trafikk du har på siden din, hvilke brukere som er inne og hva de ser på. Du kan for eksempel se når du har størst trafikk og kan legge ut annonser i riktig tidsrom for å nå ut til kunder. Ved hjelp av kartleggingsverktøy kan du både skreddersy annonser til målgruppa og evaluere om det faktisk har noen effekt. Ingen vits i å bruke penger på noe som ikke virker!

 

Og du? Vi hjelper deg gjerne!

Aina Omholt Øvre

Forfatter Aina Omholt Øvre

Aina er prosjektleder i Akrobat og liker å ha et imponerende antall baller i lufta samtidig. Strukturert og effektiv som hun er, har hun full kontroll på avtaler og løpende oppgaver – ingen ulempe når man skal lose vimsete designere (og kunder) gjennom prosjekter.

Flere innlegg av Aina Omholt Øvre

All rights reserved Salient.