... Skip to main content

En god brukeropplevelse merker man ikke så mye til, der går alt så knirkefritt at målet ditt er nådd i en fei, men en dårlig en, den merker man! Du kjenner frustrasjon, kanskje sinne, du leter etter den ene knappen som kan hjelpe deg å nå målet ditt, du blir enda mer frustrert før du gir opp. Kjenner du deg igjen?

Vi er i en tid hvor det meste av det vi foretar oss skjer på internett. Det kan være å handle middag, betale regninger, kjøpe billett til bussen eller sende inn skattemeldingen og det er godt gjort å ikke møte på noen nettsider eller apper som ikke skaper litt friksjon i hverdagen.

Konsekvensene av dårlige brukeropplevelser er at brukerne ikke oppnår målet sitt med å besøke produktet ditt. De kan bli frustrerte, sinte og forvirrede, noe som igjen reflekterer på bedriften. Dette fører til negativt omdømme for merkevaren, tapte inntekter og tapte kunder. Dersom du designer uten brukeren i fokus, kan du fort ende opp med å gi konkurrentene dine et fortrinn.

Design med brukeren i fokus

Hvordan designer man egentlig med brukeren i fokus? Her kommer gjerne UX designerne inn på banen.

UX står for user experience, og handler om å skape brukervennlige opplevelser på digitale flater.
Fokuset ligger på å skape tjenester som er effektive, enkle å bruke og hjelper brukeren med å oppnå sitt mål, i stedet for å hindre de.
Dette vil ikke si at et design ikke skal være pent, eller kan være kreativt, men fokuset bør være på brukeren og ikke dine egne personlige preferanser. Hva du selv tenker, er ikke alltid representativt for hva brukerne tenker.

Det er mange ulike måter å gå frem på for å skape gode interaksjoner med et produkt, men for meg er disse noe av de viktigste å ha i bakhodet i en designprosess:

Kjenn din bruker

God og brukervennlig design oppnås ved å kjenne målgruppen og brukeren din godt. Å vite hvordan målgruppen eller brukere faktisk bruker produktet, hva de liker og hva de synes er vanskelig er kritisk. Legg bort dine egne preferanser, og forsøk å se ditt produkt fra andres perspektiv.

Gjør mye research for å bli kjent med brukeren. Finn ut hva slags behov de har, hvilke mål de har med besøket, hva de synes er vanskelig og hva de liker og ikke liker. Dette kan gjøres ved å rett og slett prate med de, være nysgjerrig og stille spørsmål. Dersom du har et eksisterende produkt, kan du se på reviews eller prate med de som sitter på kundeansvar for avdekke vanlige spørsmål kunden kan ha.

Ulike verktøy som spørreundersøkelser, brukertesting og intervjuer er også kritisk for å kjenne behov hos brukeren.Det kan være ekstremt kostbart å ikke kjenne brukerne sine godt nok. Du kan skape et produkt som ikke løser kundens behov, bruke unødvendige kostnader på produktutvikling av noe som ikke er et problem, eller rett og slett lage et produkt som ikke passer inn i dagens marked.

Husk at du lager et produkt for brukeren, så lag deg et klart bilde av hvem de er og ha de bakhodet under hele designprosessen!

Universell utforming

Universell utforming på nettsider gjør at digitale tjenester er tilgjengelig for alle typer brukere uansett funksjonsevne, alder og utdanningsnivå. Dette er lovpålagt, og blir bøtlagt dersom dette ikke overholdes.

Universell utforming handler om at digitale tjenester skal være tilgjengelig for alle. At digitale tjenester er universell utformet kan lede til økt tilhørighet i samfunnet for grupper som har nedsatt funksjonsevne i tillegg til økt effektivitet for alle brukere til å gjennomføre oppgavene sine.

Å ha en universell utformet nettside gjør det enklere for alle brukere å nå sitt mål, i tillegg det kan også føre til at du får flere potensielle brukere. Vinn, vinn med andre ord!

Her er det mange regler å forholde seg til, blant annet krav om nok kontrast, riktig merking av bilder, knapper og linker, fargebruk og lesbarhet på tekst.

Du kan lese mer om dette på UUtilsynets nettsider her: UUtilsynet.no

Kontrast mellom bakgrunn og tekst

Ha nok kontrast mellom bakgrunn og test for å sikre god brukervennlighet og lesbarhet for alle brukere.

Knapper og linker

Knapper og linker får sitt eget avsnitt, det er litt å ta tak i! Først og fremst, hva er forskjellen på knapper og linker?

Linker brukes til navigering enten til et avsnitt på siden eller til en annen side. Knapper brukes til å trigge en handling på siden, for eksempel å åpne noe, sende et skjema eller kjøpe noe.

Knapper versus linker

En knapp trigger en handling på siden, en link navigerer deg rundt på siden.

For å ikke forvirre brukeren, bør knapper altså se ut som knapper og linker se ut som linker. Linker er gjerne understreket og er ofte blå. Knapper har gjerne en bakgrunnsfarge på tekstboksen eller har en linjefarge rundt boksen. Dette gjør at brukeren enkelt kan forstå forskjellen på navigering og når de trigger en handling.

Unngå å bruke unormale former på knapper, eller kun bruke ikoner uten tekst. Det kan se artig ut, men knappen kan fort miste sin funksjon.

Det skal være enkelt for brukeren å forstå hva som skjer dersom de trykker på en link eller en knapp, derfor er det viktig å beskrive med ord hvor brukeren havner dersom de trykker på den eller om de faktisk kjøper noe. Et eksempel med tekst på knapper sees ofte i nettbutikker med «Legg i handlekurv» eller «Logg inn».

To ulike knapper med ulike tekster som synliggjør viktigheten med å tydeligjøre knappetekst

Bruk beskrivende tekster på knapper for å vise brukeren tydelig hva som skjer dersom du trykker på knappen.

Tenk på at linkteksten skal forstås uten kontekst. Unngå å bruke linktekster som kun inneholder «her» eller «link», men heller beskriver hvor linken tar deg.

Bilde som viser hvordan man kan beskrive linker bedre

Unngå linktekster som heter “denne linken” eller “her”, og tenk på at linker skal kunne leses utenfor kontekst.

Husk også at størrelsen på knappen bør være stor nok til at den enkelt kan trykkes på med fingrene på mobil. Dersom du har to knapper eller linker i nærheten av hverandre, pass på at de er langt nok fra hverandre til at man ikke feilklikker med fingeren!

Hold det enkelt

Det er fort gjort å la seg rive med når man kommer til design og funksjoner når man bygger opp en digital tjeneste som en nettside eller en app. Det er utallige design-muligheter, og man blir som et barn i en godtebutikk som vil ha alt med en gang.

Her skal jeg være den litt kjedelige festbremsen som minner deg på å holde det så enkelt som mulig. Bilder som svever inn fra siden, knapper som vibrerer, og videoer som autospiller kan fort overvelde brukeren, og er kanskje ikke like gøy når du prøver raskt å finne noe.

Det vil ikke si at man ikke kan være kreativ i designet, men hold det minimalistisk og godt strukturert for å sikre brukervennlighet på siden og for å unngå å belaste brukeren med unødvendig mental kapasitet.

Språk

Tenk på språkbruket på tjenesten din. Unngå vanskelig bransjespråk og kompliserte ord, og hold det til enkle setninger for å unngå å belaste brukeren unødvendig.

Fokuser også på å ikke overvelde brukeren med masse tekst, og forenkle det der det er mulig. Tenk på det som en samtale med brukeren der du fokuserer på hvordan du kan hjelpe de med å nå sitt mål på tjenesten.

Illustrert bruk av svadatekst på nettsider

Unngå tungt bransjespråk eller bedriftsjargong som belaster brukerne mentalt. Hold språkbruket så enkelt som mulig.

Gjenkjennbart

Ikke overkomplisert elementer som allerede er godt testet og forankret hos bruker. Det fine med internett er at du ikke trenger å finne opp hjulpet på nytt. Undersøk hvilke sider brukerne dine allerede bruker, og lag noe som er gjenkjennbart for kundene dine. Bruk gjenkjennbare ikoner, knapper og struktur på siden. Dette avlaster brukernes mentale belastning, og gjør at de lett klarer å navigere seg rundt fordi de har «gjort det før».

Ikke finn opp hjulet på nytt. Bruk elementer som brukeren allerede kjenner til!

 

Ikke glem mobilversjonen!

Når man designer nettsider er det fort gjort å glemme mobilversjonen av tjenesten. Jeg anbefaler å skisse denne versjonen før du i det hele tatt starter med skissen av desktop versjonen av tjenesten din. Dette sikrer god brukervennlighet på mobil, i tillegg hjelper deg å skille ut hva som er viktig og mindre viktig for tjenesten da man har minimalt med plass.

Over halvparten av verdens internetttrafikk kommer gjennom mobil, og man vil dermed miste mange brukere dersom denne ikke er optimal!

Test, test og test

Den absolutte muligheten til å se om ditt produkt fungerer, er ved å brukerteste produktet på ekte brukere. Ved å teste produktet kan du avdekke feil, mangler og brukervennlighetsproblemer før du lanserer det til verden. Dette kan gjøres på ulike måter, blant annet ved å invitere faktiske brukere hvor du studerer mens de prøver produktet ditt, eller veldig enkelt ved å teste på kollegaer, venner og familie. Hvis mor eller far får det til, går det som regel bra!

Test produktet ditt så tidlig som mulig, gjerne i skissefasen, for å spare tid når du faktisk skal bygge produktet. Da er det enkelt og mindre kostbart å gjøre endringer, og det er lettere å få ærlige meninger når det «bare» er en skisse.

Gjør brukertestinger så ofte som mulig i prosessen for å sikre god brukervennlighet for sluttproduktet!

Iterer

Den digitale tjenesten er lansert og du tenker kanskje at nå kan du lukke skuffen og aldri tenke på den igjen. Dessverre er det ikke noe som heter «ferdig».

Nå begynner jobben med å justere etter behov og tilbakemeldinger, og utvikle dette videre. Her har du muligheten til å teste produktet på enda flere brukere og avdekke flere muligheter, lage nye løsninger for brukeren og forbedre produktet ditt, rett og slett starte designprosessen på nytt!

 

Nyttige ressurser

Interessert i å lære mer om god brukerdesign? Her er noen nyttige ressurser du kan bruke:

Universell utforming

Sjekk om nettsiden din er universell utformet, og finn forbedringspunkter med disse pluginene til Chrome:

ARC toolkit plugin for chrome
WAVE plugin for chrome

Alle krav om tilgjengelighet og universell utforming kan du finne på uutilsynets nettsider: UUtilsynet.no

UX prinsipper

Les deg opp på UX prinsipper på Laws of UX sin nettside:

Laws of UX

Bonus

Har du lyst til å teste en dårlig nettside i praksis? Denne nettsiden er ment for å skape dårlige brukeropplevelser. Test den på userinyerface.com

Betty Holmes

Betty er utdannet innen UX/UI-design og er også dreven innen grafisk design og innholdsproduksjon. Hun er en forkjemper for gode brukeropplevelser, at digital design skal være like tilgjengelig for alle typer brukere, og slår et slag for brukersentrisk design.