10 tips til markedsføring under koronakrisen - Akrobat 10 tips til markedsføring under koronakrisen - Akrobat

Den digitale læringskurven har aldri vært brattere, men bedrifter som snur seg raskt og tilpasser seg markedet kan endre krisen til en mulighet. Det betyr ikke at du skal starte med salg av AntiBac til blodpriser, men endre din kommunikasjonsstrategi.

Møtt med en fare er det tre mekanismer som slår inn hos oss mennesker –  i psykologien kjent som flight, fight, eller freeze. Dette er lett overførbart til hvordan ulike bedrifter velger å forholde seg til koronakrisen. Skal du gå i hi de nærmeste månedene, er sannsynligheten stor for at andre, mer tilpasningsdyktige bedrifter tar over dine markedsandeler. Analysesjef i Sparebank 1 Markets mener det er 70% av bedriftene som kan fortsette driften, så hvilken strategi velger du? Fight, flight eller freeze?

 

10 tips til bedrifter under koronakrisen

 

1. Sjekk pågående kampanjer og justér budskapet

Skaff deg oversikt over pågående og fremtidige kampanjer og innlegg og endre budskap som ikke er relevante for dagens situasjon. Det ser veldig uproft ut med aggressiv markedsføring og «løp og kjøp» akkurat nå. God markedsføringsskikk tilsier at du skal sette deg inn i dine kunders behov og akkurat nå er hodene fylt med bekymringer.

Tenk også over over bildebruken. Bilder som viser grupper av mennesker som er samlet eller tar hverandre i hendene virker skremmende i en tid der fokuset er sosial distanse. 

Frisørene i Cutters har laget en morsom vri på situasjonen med hjemmekontor:


 

 

2. Ikke profitter på krisen 

Prøv heller å tenke hvordan du kan være til hjelp. Å selge Antibac til blodpriser er ikke bare korttenkt, men både usympatisk og lite solidarisk. Kan din bedrift være til hjelp i dugnaden som pågår? Vis at du bryr deg om både ansatte og kunder. 

 

3. Har du varer og tjenester som kan brukes på en ny måte? 

 Vicotee lager avanserte brannvarslere, men kloke hoder i bedriften fant et nytt og uventet bruksområde for deres sensorer: De kan også brukes til massemåling av feber. Dermed er produktet et høyst aktuelt for bruk i f.eks. sykehus og institusjoner.  

10 tips til markedsføring under koronakrisen

Les artikkelen her >

Samtaleterapeuter som vanligvis møter sine klienter ansikt til ansikt, tilbyr nå i økende grad muligheten for både telefon og videosamtale for de som ønsker det. Vi har fortsatt behov for parterapi, ikke minst i en situasjon som denne.

 

4. Kanalvalg: Markedsføring på Facebook er billigere enn på lenge!

Prisen på markedsføring på Facebook er styrt av etterspørselen og siden større firmaer trekker kampanjer, er annonsering på Facebook vesentlig rimeligere nå. Utnytt tomrommet og få langt større spredning på dine annonser enn du ellers ville fått. Dine Google Ads-annonser kan gjerne gå som normalt siden du betaler per klikk. 

5. Ikke glem nettsiden din

Vis at du tar krisen på alvor og legg ut de tiltakene som din bedrift har satt igang som resultat av koronakrisen. Vær gjerne personlig og vis i sosiale medier hva dere gjør i praksis med bilder fra de ansattes hjemmekontor eller hvordan dere tilpasser driften for å unngå smittespredning. Positive og gode historier vil bli husket. 

Se feks https://www.visitnorway.no/ for hvordan reiselivet kan kommunisere. 

10 tips til markedsføring under koronakrisen

 

6. Nettbutikk med levering på døra? Det er enkelt å komme i gang!

Kanskje har du allerede gode løsninger for netthandel, og om ikke, er dette tidspunktet for å ta skrittet over i netthandelens rike. WordPress legger til rette for enkel installasjon av nettbutikk i form av Woocommerce. Kan du tilby hjemkjøring eller fri frakt?  Å sette opp en nettbutikk trenger hverken være dyrt eller vanskelig. Ta kontakt med oss for å høre hvordan vi kan hjelpe deg.

 

7. Tenk fremover, søkemotor-optimaliser nettsiden nå!

Selv om koronakrisen nå fyller hverdagen til de aller fleste, er det lurt å ha tankene litt lenger frem i tid. Nå er tiden inne for å bruke ledig tid på å søkemotoroptimalisere nettsiden din. Dette er en tidkrevende oppgave som gjerne blir tilsidesatt i en travel hverdag. Nå kan søkemotoroptimalisering bety vinn eller forsvinn når markedet tar seg opp igjen. Vi anbefaler også at du setter av tid til å gå gjennom tekst og utdatert informasjon. 

 

8. Video og live-sendinger

Kriser er katalysator for kreativitet og tvinger frem nye, kreative løsninger. Musikk- og kulturbransjen var tidlig ute med å tilpasse seg den nye virkeligheten og det strømmes konserter og arrangementer over en lav sko.  Se bare på Brakkesyke og Koronerulling som har hatt stor suksess med sine live-strømminger på Facebook med enkle midler. Hold fast i det som oppleves som nært, trygt og gjenkjennelig i en uforutsigbar periode. 

Slik kan det gjøres:

 

 

 

9. Lag webinar

Hjemmekontor, webinarer, videokonferanser og virtuelle smakebiter. Kan du lage webinar og tilby tjenestene dine digitalt? Selv om virksomheten hos mange er satt på pause, kan du holde kundene dine varme ved å tilby alternative smakebiter.

 

10. Hold humøret og moralen oppe med daglige videosamtaler

La videosamtaler med de ansatte bli den nye kaffepausen. Vi trenger å føle oss bekreftet. Ta med kaffekoppen og ta en helt vanlig prat med de andre på jobben. Kanskje dere kan ha små oppgaver eller utfordringer som muntrer opp? 

 

 

Sist, men ikke minst: Stay home – stay safe! Og ja, det VIL gå over.

Kjærlig hilsen Akrobat.

Margrethe Hagen

Forfatter Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.

Flere innlegg av Margrethe Hagen